EMSoftPrzewodnik po stacjach radiowych
Serwery SHOUTcast

RADIO PLUS


Przeboje z nutą nostalgii

Radio Plus
Radio Plus - słuchaj online
Grupa medialna: Eurozet Sp. z o.o. / Time S.A.
Operator: Radio Plus Polska Sp. z o.o. / Porozumienie Radiowe Plus Sp. z o.o.

Rozpoczęcie emisji: 1992 (1998)
Charakter programu: społeczno-religijny
Format muzyczny: classic hits
Strona internetowa: www.radioplus.pl
Zasięg: sieć rozgłośni lokalnych
Liczba rozgłośni: 18
Liczba stacji nadawczych: 37
Pokrycie ludnościowe: 13 mln

ROZGŁOŚNIE



Rozgłośnia Częstotliwości [MHz] Rok przyłączenia | Koncesjonariusz | Uwagi
operator: Radio Plus Polska Centrum Sp. z o.o. (Eurozet)
Radio Plus Warszawa Warszawa 96,5 2008
(1998)
Archidiecezja Warszawska
1994-1998: Radio Józef
2002-2008: Radio Józef
operator: Radio Plus Polska-Zachód Sp. z o.o. (Eurozet)
Radio Plus Gdańsk 101,7 1992 Archidiecezja Gdańska
Radio Plus Bydgoszcz Bydgoszcz 102,6 1998
1997-1998: Radio Św. Wojciech
Inowrocław 91,6
Radio Plus Gniezno Gniezno 89,5 1998 Archidiecezja Gnieźnieńska
1996-1998: Radio Św. Wojciech
Radio Plus Zielona Góra Zielona Góra 91,7 1998 Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska
1996-1997: Radio Nadzieja
1997-1998: Kat. R. Zielona Góra
Radio Plus Gorzów Gorzów Wielkopolski 100,7 1998 Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska
1992-1998: Radio Gorzów
Słubice 90,6
Radio Plus Głogów Głogów 107,3 1998 Diecezja Zielonogórsko-Gorzowska
1998: Radio Głogów
rozgłośnie franczyzowe (Eurozet)
Radio Plus Radom Radom 90,7 2003 Diecezja Radomska
1993-2003: Katolickie Radio AVE
Końskie 94
Kozienice 97,9
Skarżysko-Kamienna 94,5
Radio Plus Legnica Legnica 92,7 1998 Diecezja Legnicka
1991-1998: Radio Legnica
Jelenia Góra 94,9
Kamienna Góra 93,1
103,4
Polkowice 102,6
Świeradów-Zdrój 102,8
operator: Porozumienie Radiowe Plus Sp. z o.o. (Time)
Radio Plus Łódź Łódź 100,4 2010
(1998)
Archidiecezja Łódzka
1994-1998: Radio Emaus
2005-2010: VOX FM Lódź
Radio Plus Kraków Kraków 106,1 2010
(1996)
Archidiecezja Krakowska
1993-1996: Radio Mariackie
2005-2010: VOX FM Kraków
Radio Plus Podhale Rabka 102,7 2010 Archidiecezja Krakowska
(studio w Krakowie)
2010: VOX FM Podhale
Zakopane 107,9
Radio Plus Lublin Lublin 87,9 2017
(1998)
Archidiecezja Lubelska
1994-1998: Kat. Radio Lublin
2005-2017: Radio eR
Puławy 91,2
Radio Plus Olsztyn Olsztyn 88,1 2010 Archidiecezja Warmińska
Bartoszyce 94,2
Kętrzyn 96,4
Mrągowo 101,1
Ostróda 105,2
Szczytno 104,3
Radio Plus Koszalin Koszalin 102,6 2010
(2000)
Diecezja Koszalińsko-Kołobrzeska
1994-2000: Katolickie Radio Teraz
2005-2010: VOX FM Koszalin
Kołobrzeg 93,3
Piła 90,3
Słupsk 99,5
Szczecinek 99,8
rozgłośnie franczyzowe (Time)
Radio Plus Szczecin Szczecin 88,9 2010
(1998)
Archidiecezja Szczecińska
1991-1998: Katolickie Radio AS
2005-2010: VOX FM Szczecin
Radio Plus Gryfice Gryfice 90,7 2010
(1998)
Archidiecezja Szczecińska
1996: Radio Fala
1996-1998: Kat. Radio FM Gryfice
2005-2010: VOX FM Gryfice
Radio Plus Lipiany Lipiany 104,3 2010
(1998)
Archidiecezja Szczecińska
1991-1998: Kat. Radio FM Lipiany
2005-2010: VOX FM Lipiany

Kolorem szarym oznaczono nadajniki planowane do uruchomienia.

Mapa zasięgu - Radio Plus

PROGRAM



Radio Plus to sieć rozgłośni diecezjalnych o profilu społeczno-religijnym. Stanowi wspólne przedsięwzięcie grup radiowych Eurozet i Time (występujących w roli producentów programu) oraz podmiotów kościelnych (jako koncesjonariuszy poszczególnych stacji).

Ramówkę Radia Plus tworzą przede wszystkim muzyczno-informacyjne pasma towarzyszące. Audycje słowne to głównie tendencyjna publicystyka o skrajnie konserwatywnym wydźwięku.

Radio Plus prezentuje muzykę w formacie classic hits - na antenie dominują przeboje lat 60., 70. i 80. Z siecią współpracuje m.in. znany dziennikarz muzyczny Marek Sierocki.

AUDYCJE LOKALNE



Programy lokalne nadawane są w ramach wydzielonego pasma (16-20) oraz w krótszych okienkach (pomiędzy godziną 6 a 16). Ich zawartość bywa zróżnicowana w zależności od stacji. Wszystkie rozgłośnie Radia Plus emitują krótkie lokalne serwisy oraz popołudniowy magazyn reporterów.

STRUKTURA



Działalność Radia Plus koncentruje się głównie w dwóch - niezwiązanych kapitałowo - spółkach producenckich: Radio Plus Polska i Porozumienie Radiowe Plus. Spółki te kontrolowane są odpowiednio przez Eurozet (80% udziałów Radia Plus Polska) i Time (51% udziałów Porozumienia Radiowego Plus). Mniejszościowe udziały należą do podmiotów kościelnych.

W strukturach Eurozetu działają ponadto: Spółka Producencka Plus Polska, Radio Plus Polska-Zachód (operator sześciu rozgłośni lokalnych; patrz: tabela) oraz Radio Plus Polska Centrum (operator Radia Plus Warszawa).

HISTORIA



Marka Radio Plus zaistniała w eterze 28 sierpnia 1992 roku. Działalność pod tą nazwą rozpoczęła wówczas archidiecezjalna rozgłośnia w Gdańsku.

Charakterystyczny dla Radia Plus był model programu bliski ofercie stacji komercyjnych. W listopadzie 1996 roku nazwę i format gdańskiej rozgłośni przyjęło również Radio Mariackie z Krakowa. W międzyczasie narodziła się też idea ogólnopolskiej sieci rozgłośni diecezjalnych.

W 1997 roku podmioty kościelne powołały Spółkę Producencką Plus. Miała ona produkować wspólne audycje dla diecezjalnych rozgłośni i dystrybuować je drogą satelitarną. Wkrótce zarejestrowano również Agencję Reklamową Plus, której głównym udziałowcem został Prokom Investments.

W czerwcu 1998 roku nadawanie pod marką Plus rozpoczęły stacje w Warszawie, Szczecinie, Gryficach, Lipianach i Legnicy. Faktyczny start sieci nastąpił jednak we wrześniu. Wtedy też dołączyło do niej czternaście kolejnych rozgłośni: w Bydgoszczy, Gnieźnie, Gorzowie, Zielonej Górze, Głogowie, Płocku, Ciechanowie, Katowicach, Gliwicach, Łodzi, Opolu, Kielcach, Lublinie i na warszawskiej Pradze. Wkrótce nazwę Plus przyjęły również stacje w Elblągu i Tarnowie, a w kolejnych latach w zasięgu sieci znalazły się Łowicz, Białystok, Koszalin, Poznań i Radom.

Zgodnie z założeniami twórców Radio Plus miało stanowić konkurencję dla ogólnopolskich rozgłośni komercyjnych - RMF FM i Radia Zet. Silnie upolityczniony program, tworzony przez środowisko tzw. "pampersów", nie osiągnął jednak oczekiwanej słuchalności. Wkrótce sieć wpadła w finansowe tarapaty, czego symptomem było m.in. zaleganie z wypłatami wynagrodzeń.

W 2002 roku ratowania sieci podjął się nowy inwestor - fundusz Dresdner Kleinwort Capital. Radio Plus stało się rozgłośnią muzyczną w formacie CHR (promowanym hasłem "Twoja nowa muzyka"). Wprowadzone zmiany oprotestowała strona kościelna. W efekcie, w marcu 2003 roku, sieć po raz kolejny zmieniła format, prezentując od tej pory "łagodne przeboje" (format soft AC).

Lata 2001-2005 to czas opuszczania sieci przez kolejne stacje - w tym przede wszystkim obie rozgłośnie warszawskie (ostatecznie dla stolicy pozyskano nową koncesję). Na samodzielną działalność zdecydowały się również stacje w Katowicach, Poznaniu, Ciechanowie, Płocku, Tarnowie, Łowiczu i Lublinie.

Wejście niemieckiego udziałowca nie zakończyło też problemów finansowych sieci - tworzące ją spółki ostatecznie postawiono w stan likwidacji. W 2005 r. nowym producentem programu Plusa, a zarazem właścicielem znaku towarowego, została grupa radiowa Ad.point. Na współpracę z nią zdecydowało się wówczas jedenaście rozgłośni: sześć w ramach spółki operatorskiej Radio Plus Polska-Zachód (patrz: tabela), reszta (Kielce, Radom, Gliwice, Opole, Legnica) na podstawie umów franczyzowych. Osiem pozostałych stacji (w tym warszawska) związało się z Grupą Radiową Time, tworząc nową sieć VOX FM.

W latach 2006-2013 pod marką Plus działała również - należąca do spółki Ad.point - rozgłośnia w Toruniu.

W 2007 roku grupa radiowa Ad.point stała się częścią holdingu Eurozet. Już rok później zasięg Plusa ponownie poszerzył się o Warszawę - współpracę z siecią wznowiło stołeczne Radio Józef.

Zasięg sieci istotnie zwiększył się również dwa lata później, gdy umowę o współpracy podpisały Radio Plus Polska (Eurozet) i Porozumienie Radiowe Plus (Grupa Time). W jej wyniku sieć zyskała dwóch niezwiązanych kapitałowo operatorów. Jednocześnie, we wrześniu 2010 roku, osiem rozgłośni działających pod marką VOX FM ponownie stało się częścią Radia Plus.

W latach 2003-2013 Radio Plus realizowało (z pewnymi modyfikacjami) format soft AC. Szefami muzycznymi sieci byli w tym czasie: David Podhajski, Elwira Kaganowicz oraz (dwukrotnie) Tomasz Kasprzyk.

Istotne zmiany nastąpiły w kwietniu 2013 roku. Produkcję sieciowego programu przejęła wówczas Grupa Time. Radykalnie zmienił się format sieci - od tej pory prezentującej muzykę taneczną. Nowa strategia przełożyła się na dynamiczny wzrost słuchalności, jednocześnie spotykając z krytyką ze strony kościelnej.

W efekcie, w grudniu 2013 roku, format i część zespołu Plusa przejęło Radio VOX FM (przekształcone jednocześnie z warszawskiej stacji lokalnej w rozgłośnię ponadregionalną). Równolegle Radio Plus wprowadziło format classic hits, realizowany wcześniej na antenie VOX FM.

W 2014 roku z sieci wystąpiło kilka rozgłośni powiązanych z nią umowami franczyzowymi - na samodzielną działalność zdecydowały się stacje nadające w Kielcach, Opolu i na Śląsku. Zasięg Radia Plus istotnie poszerzył się trzy lata później, gdy współpracę z siecią wznowiła rozgłośnia z Lublina.

SŁUCHALNOŚĆ



Jak pokazuje badanie Radio Track (Kantar Polska), w 2019 roku udział Radia Plus w ogólnopolskim rynku radiowym wyniósł 2,2% (1,8%-2,5% w poszczególnych trzymiesięcznych falach). We wcześniejszych latach udział w czasie słuchania był równy 2,3% (2018) i 2% (2017).

Mapa zasięgu - format classic hits
Porównanie zasięgów sieci reprezentujących format classic hits (bądź zbliżony). Mapa nie uwzględnia Radia Plus Legnica z uwagi na znaczne różnice programowe z resztą sieci.

AKTUALIZACJA

Ostatnie zmiany na tej podstronie wprowadzono: 9 lipca 2020

ZOBACZ TEŻ

Dowiedz się więcej o stacjach, które lubisz!

Polskie Radio: Jedynka · Dwójka · Trójka · PR 24 · regionalne

Grupa RMF: RMF FM · RMF Classic · RMF Maxxx

Eurozet: Radio Zet · ChilliZet · AntyRadio · MeloRadio · Radio Plus

Grupa Radiowa Time: Radio Eska · Radio WAWA · VOX FM

Grupa Radiowa Agory: TOK FM · Złote Przeboje · Radio Pogoda · Rock Radio

pozostałe: Muzo FM · lokalne · akademickie · wyznaniowe · Radio AM · DAB+/kablowe

Zobacz też: stacje planowane